Pedro Reyes
Music for Lithophones

LABOR is pleased to present Music for lithophones, the fourth individual exhibition of Pedro Reyes in the gallery. A lithophone is a percussion instrument made of stone. In particular, these instruments belong to the subgenre of the linguaphones (solid corbels that emerge from a central block). These are monolithic blocks with parallel cuts of various lengths and depths, which result in prisms that, when struck, produce different musical notes. Its presence is at the same time optical, haptic and acoustic, unlike anyother musical instrument.

Lithophones are always an anomaly in the musical universe, being always different in their form and sound spectrum. Some of the pieces presented here are inspired by Aztec teponaxtles (a drum made from a hollow trunk). The other pieces obey a scheme of linear progressions where geometry manifests as a generator of space and sound vibration. Unlike other percussion instruments, it is difficult to imagine these pieces in a festive or even rhythmic context. The cavernous and ceremonial atmosphere they produce is closer to the hypnotic sounds used in meditation or improvisation.

Without establishing a hierarchy between stage and proscenium, its disposition in the room is akin to the Xenakis polytopes, in the way that the interpreters and the public will have to move. For this project, the Mexican percussion ensemble Tambuco will make a series of presentations in which they will play a composition made expressly by Ricardo Gallardo. The new record label graznido tapes has inaugurated its catalog with the edition of 300 audiocassettes with the project´s music.

It is not the first time that Pedro Reyes makes musical sculptures made with unexpected materials, as is the case of Disarm (2012), where he transformed firearms into instruments, or Satori (2016) where he worked with Balinese gongs percussed by mechanized drumsticks. Six years ago the sculptural practice of Reyes began to manifest itself in direct carvings on stone, and these two slopes; the sculpture in stone and the production of instruments, converge in this exploration of the lithophones.

Pedro Reyes (1972, Mexico City) has gained international attention for large-scale projects that address current social and political issues. Through a varied practice that uses sculpture, theater, workshops and activism.


 

Pedro Reyes
Música para litófonos

LABOR se complace en presentar Música para litófonos, la cuarta exposición individual de Pedro Reyes en la galería.
Un litófono es un instrumento de percusión hecho de piedra. Las esculturas presentadas en la exposición pertenecen al subgénero de los linguáfonos (ménsulas sólidas que parten de un bloque central). Se trata de bloques monolíticos con cortes paralelos de diferentes largos y profundidades que resultan en prismas, que al ser percutidos producen diferentes notas musicales. Esta volumetría se manifiesta de manera óptica, háptica y acústica, siempre pétrea y distinta a cualquier otro instrumento.

Los litófonos son una anomalía en el universo musical, cada uno con cualidades formales y sonoras únicas. Algunas de las piezas aquí presentadas están inspiradas en los teponaxtles mexicas (un tambor hecho a base de un tronco hueco); Otros obedecen un esquema de progresiones lineales en donde la geometría se manifiesta como generadora de espacio y vibración sonora. A diferencia de otros instrumentos de percusión, es difícil imaginarlos en un contexto festivo o inclusive rítmico. La atmósfera cavernosa y ceremonial que producen está más cerca a los sonidos hipnóticos usados en contextos rituales y de experimetnación sonora.

Sin establecer una jerarquía entre escenario y proscenio, su disposición en la sala es afín al politopos de Xenakis en donde los intérpretes y el público se mueven de lugar. Para este proyecto, el ensamble de percusiones mexicano Tambuco hará una serie de presentaciones en las que se interpretará una composición realizada ex profeso por Ricardo Gallardo, miembro del ensamble. El novel sello discográfico graznido.tapes ha inaugurado su catálogo con la edición de 300 audiocassettes con la música de éste proyecto.

No es la primera vez que Pedro Reyes realiza esculturas musicales hechas con materiales inesperados, como es el caso de Disarm (2012), en donde transformó armas de fuego en instrumentos, o de Satori (2016), en donde trabajó con gongs balineses percutidos por baquetas mecanizadas. Hace seis años que la práctica escultórica de Reyes empezó a manifestarse en tallas directas sobre piedra, y estas dos vertientes; la escultura en piedra y la producción de instrumentos, convergen ahora en Música para litófonos.

Pedro Reyes (1972, Ciudad de México) se ha ganado la atención internacional por proyectos a gran escala que abordan temas sociales y políticos actuales. A través de una práctica variada que utiliza escultura, teatro, dinámicas de grupo y activismo.

 

Text via LABOR
Images: JuneJoonJaxx